SWEDISH VERSION
Här kommer hela historien om mig under mina år inom bilbyggarbranchen.
Köpte min första bil när jag var 18 år det vart en Ford Escort Cabriolet en Xr3i –1988.
Den byggde jag bara ljud och av ren tur fick jag Pioneer som sponsor då jag tryckte in högtalare överallt det fanns plats typ! Den var min ögonsten över allt annat och om det inte hade varit för att en kompis hade totalkvaddat den hade jag inte haft det intresset som jag har idag utan jag hade haft kvar min Pärla än idag tror jag. Men efter det så fick jag ut mycket på försäkringsbolaget och jag lyckades rädda stereogrejerna som var i. Min dröm då var en Nissan 300:a av den nyare modellen men försäkringspengarna räckte inte till då jag köpte en Nissan 300:a av 1986 årsmodell och även här så byggde jag bara ljud och försökte bygga om den lite som en nyare 300:a men även med denna så lånade jag ut den till en kompis vilket blev ett missöde med bakaxeln.
Jag visste inte vad jag skulle göra i detta läget men då var jag 20 år och hade fast anställning så jag kontaktade en bilfirma som hade den nyare modellen av 300:an om dom var intresserade av ett byte och det vart dom! Så det var snabba puckar med banken då jag tog mitt första banklån till min drömbil En Nissan 300ZX Fairlady TwinTurbo. Tog dock inte lång tid innan jag började bygga ljud i den också och av egen ficka byggde jag om den med ett vanligt kjolpaket av märket Stillen och den uppmärksammades av ett företag som ville ha med den på Elmia Custom motorshow och jag tackade ja direkt självklart fast jag själv inte tyckte den var i utställningsskick men vart glad att bli inbjuden! Till min stora förväntan ville Bilsport göra ett reportage om min bil efter mässan vilket var lite av en vändpunkt då man fick mersmak! Jag ställde ut på lite fler event under den säsongen men inte ett enda pris! Så mitt val var att Vinna eller Försvinna..
Kontaktade Handelsbanken igen och tog mitt andra banklån! Nu var det show som gäller fast jag hade inte en aning om hur mycket jobb jag hade framför mig! Kontaktade företag och frågade om sponsring men de flesta skrattade åt mig och som mig som en liten spoling som bara snackar! Men ack så fel, om dom bara hade vetat! Har Abbozzo och Vanadis Cardesign att tacka för att dom trodde på mig på mitt projekt! För deras kommentar var att: Om han beställer såna här extrema saker så måste han juh få ihop bilen så dom sponsrade med rätt mycket för dom trodde på mig. Det var 12” breda fälgar bak som ingen i Sverige hade på en stylad bil så jag var före min tid helt enkelt samt ett Ferrari Breddningskit som breddar 27 cm PER sida…Galet! Vad ska jag säga! Vann på Elmia min klass var som en chock för mig och efter detta kom man med i media såsom radio, tvinslag och tidningar både i Sverige & USA som en av världens mest extrema Nissan 300:or..Detta var vändningen för mig totalt! Zerrarin som jag kallade den har jag byggt om 3 gånger och är numera Silver och är min ögonsten och den tänker jag aldrig sälja så är det bara för den har jag gjort mig till den jag är idag…..
Livet fortsatte och jag tog mig mitt tredje banklån, förlängde låningstiden men hade samma amorteringskostnad och köpte mig en vinterbil en Mitsubishi Eclipse… Men det varade inte länge då mina sponsorer fick nys om detta och dom bad mig bygga om denna också att den skulle vara en marknadspelare för Fast & Furious när den släpptes… Även här låg man före i tiden då det inte fanns någon riktigt Stylad Eclipse i Sverige för filmen kom men sen sa det bara pang när filmen/filmerna kom då hela stylingvärlden förändrades… Efter en väldigt bra säsong med den bilen då jag bland annat vann även med denna på Elmia Custom Motorshow också så ville jag hela tiden tävla mot mig själv att göra något värre hela tiden!
Jag sålde Eclipsen och köpte mig en Toyota Celica av nyare modell vilket jag döpte till Zelini. Bilhandlaren visste vem jag var och vad jag hade för potential så dom gav mig den snuskigt billigt… Nu var det dags att söka sponsorer på detta projektet och över min förväntan så var det inte lika svårt längre.. Vissa företag kontaktade mig som hade fått nys om Celican fast jag alltid varit hemlig med mina projekt. Så vid detta laget hade jag 10 starka företag bakom mig som bland annat Dalhems, BRL Electronics, Alpine, Autosmart & Abbozzo för att nämna några som sponsrar mig med produkter då jag gör allt jobb själv med hjälp av vänner förstås.
Grand Succé med Zelinin.. fattar inte detta då jag öppnade en ny era!
– “TäckelZet har fallit” var Bilsports rubrik i Bilsport när dom gjorde reportage! Att jag var först med det nya importstuket. Många får storhetsvansinne i såna här lägen och ändrar attityd men jag har alltid varit ödmjuk och lite blyg och det är något ovanligt i denna branschen så jag hade inga planer på att förändra mig! Kammade hem rubb och stubb med denna bilen både i Sverige och utomlands och tidningar såsom i Sverige, Norge, Tyskland, Spanien med mera.. Fattar det inte än idag om jag ska vara ärlig om man jämför med alla andra fina byggen som finns… Som jag säger det gynnar mer mina sponsorer än mig själv när jag vinner priser. Tror aldrig jag ska vinna eller har den inställningen när jag åker till en mässa det är en bonus isåfall om man skulle ta hem ett pris så är min tankeställning. Det är trots allt folk man har lärt känna under alla år som har betytt väldigt mycket och fått ovärderliga kontakter.
Som sagt efter Zelini´n var det svårt att slå sig själv ansåg jag men ack så fel jag hade!
Hade en lärling och min Sambo som jag lärde bygga bilar då vi Investerade i en Nissan 350 till mig som jag döpte till Zuperior som betyder Överlägsen samt en Toyota MR2 till min sambo som vi döpte till Zcenic som betyder Naturskön och Elmia vann man med båda bilarna i juryn och tog hem totalt 6 pokaler som bland annat var Best Street Car, Best Styling Car, Best Interior. Sedan tog vi även hem årets ROOKIE för Zcenic och BEST IN SHOW med Zuperior. Sedan alla mässor hittils såsom Estland, Norge, Finland, Streetcarfest med mera har det än så länge varit framgångar med tagit hem pokaler överallt..…Tyvärr var vi med om ett missöde med Zcenic som började brinna på motorvägen på midsommarafton då det rörde sig om ett originalfel på styrboxen. Så det vart att kontakta sponsorerna direkt och en LÅNG fight med försäkringsbolaget men efter att vi gått upp så högt upp ända till Handelskammaren så fick vi nästan ut så mycket pengar vi begärde! Många hade knäckts av detta men Suzzi min dåvarande Sambo och jag kämpade ihop och beslöt oss att köpa en ny och göra den ännu bättre än den förra versionen. Denna gången hade mina lärdomskunskaper gjort så hon kunde nästan bygga ihop den nya själv men klart med lite hjälp från min sida med elen men annars så kämpade hon ihop den själv. Måste varit en bra lärare helt enkelt! Var även med på Mera Motor på Kanal 5 och representerade 2000 talet med mina bilar och Zuperior som Feature.
En eloge är väl att man har Marknadsfört Fast & Furious Tokyo Drift på Heron City i Stockholm.. Har tidigare marknadsfört dom tidigare filmerna där med mina bilar och det är en av de häftigaste tillställningarna då det är öppet för allmänheten samt att få se filmerna innan Premiären samt att det bara är 10 bilar inbjudna till detta event…Så när man såg Tokyo Drift visade sig att det var exakt en sån 350 jag hade byggt vilket var rätt tufft men vad var den oranga bilen för något vill jag minnas jag tänkte! Det var verkligen ett HA-begär på den bilen vilket visade sig vara en Mazda RX7 med ett Fortune Kit från Veilside. En sån var jag bara tvungen att bygga
Sagt och gjort så började man kontakta sponsorer för RX7:an och det flöt på då många ville vara med då med mina skisser som jag hade vart det ingen tvekan för många. Så den nya MRS:n som vi kallade Zpite så vart det parallellbygge i garaget igen. Jag döpte RX7:an till Zlayer The Seven Death Sins vilket passade grymt bra ihop då det vart den sjunde bilen jag byggt samt att jag byggde den till år 2007 samt att det är en RX7:a i grund och botten. Så mycket detaljer med 7 i samt ett Blade Tema över den gjorde den till en riktig dräpare därav namnet Zlayer. Så ett år till byggde vi två Showstoppers min dåvarande Sambo och jag. Så vintern byggde man och somrarna turnerar man Inrikes som utrikes från April till Oktober November.
Grand Slam blev det på Elmia 2007 med dessa två. Peoples Choise & 1:a plats som alla dom andra bilarna i Styling Car. Zpite kom på andra plats. Ett mycket ärofyllt år med bara 1:a och 2:a platser med bilarna samt Best Paint & Finish och Best Ice. Men det var det ett pris som toppade allt var att man vann BEST IN SHOW TUNER AWARD i hela norden med Zlayer. Nordens bästa bilbyggare i Norden tävlade på Streetcarsfest Finalen i Stockholm och där vann en resa till Frankrike med bilen. Vi konfigurerade mycket i media detta året också både i TV Radio och tidningar runt om i världen som det PERFEKTA paret i bilbyggarvärlden.
År 2008-2009 så hade jag ett “sabbatsår” från bilarna iallafall trodde många det då jag var inbjuden att vara domare bland annat på Elmia Custommotorshow vilket är en stor ära och var både kul och väldigt nyttigt för en att vara på andra sidan staketet för i hemlighet höll jag på med ett långtidsprojekt hemma då jag saknade min mitZumi som är den enda bilen jag har sålt och ville ha tillbaks en Eclipse i garaget hemma. Men som sagt 2008-2009 fortsatte vi Turnera med bilarna som vi hade och det vart pokaler var vi än kom men det mest prisvärda det året var att man tog hem rubb och stubb på StreetCarsfest i Barkaby och även tog hem SWEDENS HOTTEST RIDE med Zlayer. Så även dom här säsongerna var riktigt kul och ingen kunde ana något nytt bygge då man var på alla event antingen med bilarna eller som domare. Så jag samlade inspiration genom att kolla på andra byggen samt var iväg till LAS VEGAS Sema Show och där fanns mycket inspiration att hämta och en häftig upplevelse dessutom.
Grand slam vart det även år 2010 då man täckte av det nya projektet Zpirit som speglade en del av min själv därav ett självporträtt
av en God och Ond sida av en själv på sidorna på bilen då jag kämpade mot en hård sjukdom under denna perioden fick denna bilen
mig på fötter och tänka på något annat därav Temat på bilen. Vart avtäckning på Elmia Custom Motorshow och som krydda på moset tog jag
hem en andra gång Peoples Choise och även Best Styling Car. Land & rike runt åkte man med denna bilen och i varje stad man kom till
vart det lokala reportage och mycket trevligt bemötande var man än kom. Den längsta resan det året vart Östersund 100 mil men har man
en bil ska man också köra med dom. Man inledde ett samarbete med Tuning Hitz och hamnade på första sidan samt en film på när vi bygger
bilen som är med på DVD:n
Att det finns folk som stör sig avundsjuka och svartsjuka människor får man räkna med! Tyvärr så gör sig den här sorten mer hörda
än allt det positiva . Som en av mina större sponsorer sa till mig att det måste finnas ca 15% som inte gillar din bil och det ligger mycket
sanning i detta. Under alla år har det pratats om mina byggen hit och dit på forum på nätet men så länge jag själv och mina sponsorer är
nöjda så räcker det. Alla priser och utmärkelser med åren måste juh innebära att man gör ett bra jobb. Får grymt mycket positivt också
självklart så skulle nog säga att nästan endast 5% är dom negativa om man hårddrar det. Men dom ÄLSKAR att höras på nätet dock ej
synas på mässor där man sällan få höra något negativt!! Under 2010 när man släppte bomben Zpirit var dom ute hårdare än någonsin
dom 5 procenten men på grund av detta så kom Pioneer ner till min monter och sa att dom läst lite om mig på nätet och till min förvåning
var allt det negativa positivt i deras mening! Så detta ledde till att dom ville helsponsra om jag hade ett nytt bygge. Så efter Elmia stog
jag klart med en Mitsubishi Eclipse GTV V6 2007 som demobil för Pioneer. Denna döpte jag till Zenith.
Så tack vare dom procenten som klankade stog jag ännu en gång med ett fullsponskontrakt. Tycker det är synd bara då jag försöker
hjälpa folk med råd och tips hela tiden och det är roligt när man ser ett reportage i någon tidning där folk tackar en eller har en som
förebild sånt värmer verkligen.
Skammen den som ger sig brukar jag säga! Att året 2010 var en succe med Zpirit och även Demobilen Zenith kan mina utmärkelser bevisa.
nu hade man fått vargad tand men och ville visa folket att man kunde trappa ner på “Showbil” stuket bygga lite mindre show och mer komfort
så efter att fått förfrågan av Pioneer igen samt Infinity att bygga en Demobil! Lösningen blev 2 bilar här Zliver & Zitrix.
Året 2011 så stog man där igen på Elmia Custom Motorshow med 2 nya bilar och även Zenith. Zliver stog i Pioneers monter vilket gjorde
att den inte fick den uppmärksamheten den hade kunnat få. Men Zitrix hade första parkett och även att man hade dragit ner på Show stilen
så syntes det att var en bil från mig. Men fick väldigt mycket Bra Credit för Zitrix dock inte så mycket på Zliver på Elmia.
Elmia Custommotorshow firade även 40 år detta året och dom gav ut en bok om Legender under åren och där fick jag
representera 2000-talet vilket vara en stor ära att redan vid 34 års ålder vara en av legenderna i Sverige vad gäller bilhobbyn.
Gick riktigt bra denna säsongen också med båda bilarna vann pris var man än kom men som sagt tidigare att utomhus mässor
tog Zliver hem mest priser och inomhus Zitrix. Vallåkra tog bland annat båda bilarna hem 2 stycken 1:a platser i deras klasser
vilket är roligt då det är Sveriges största utomhus mässa. Bland den bästa mässan 2011 var i Danmark Streetfire Fast & Furious
mässan i Fredrecia. Där ställde jag ut 4 av mina bilar. Zpirit, Zliver Zitrix & Zenith varaz Zpirit vann Best Foreign Car. Sedan hade
vi VIP Inbjudan till FAF5 filmen på bio och vi åkte karavan från mässan till Bion i värsta FAF anda och som krydda på moset fick
Zpirit ligga först i karavanen. Zliver hamnade även på omslaget av ytterliggare en Tuninghitz skiva det året vilket var riktigt kul
eftersom den skivan släpps i hela Europa.
Efter ett riktigt hårt år 2011 med 2 kontrakt på två bilar att fara land och rike runt men så efter den sista mässan i Bella Center
i Danmark så kände jag mig rätt så slutkörd då det hade varit ett tuff säsong. Rolig men väldigt krävande.
I september 2011 så hörde Harman Kardon av sig igen och ville ha en Demobil för 2012 men svarade att jag inte hade orken faktiskt.
Men dom gav sig inte och jag gav mig inte förräns i Februari 2012 och beslutade att ta en bil jag redan hade i “stallet” hemma nämligen
min Nissan 350Z aka Zuperior. Och tanken med denna var att hänga med i tiden lite göra den lite Race Inspirerad och inte lika
mycket Show som innan där av namnet Zuperior Reloaded. Så karossen fick sig en omgång då det var mycket sjunkningar och sprickor
överallt. Sedan lackade vi den Mattsvart och även uppgraderade den en hel del såsom nya lampor fram, kolfibertak, ögonlock, sidospeglar LED
samt hela inredningen slängdes ut och byggdes om förutom Lustgas systemet. Rockford produkterna byttes ut mot JBL MS Serien från Harman Kardon.
Vart en riktig bra säsong även detta då jag var inbjuden till Bilsports 50 Årsjubielum som ägde rum på Elmia och där blev jag även inbjuden
med Zerrarin som ställde ut i deras nostalgihall då den represneterade 2000-talet.
Blev även uppkallad på scenen på Bilsportgalaen för ett pris som är ett av mina mest åtrovärda Trendsetter Award.
På Elmia kom även Barry Meguiar som gjorde en Intervju med mig som sedan sändes i deras Car Crazy program
som sändes på Discovery Channel bland annat.
En bra början på säsongen helt klart. Zuperior Reloaded tog hem en hel del priser under denna säsongen och det häftigaste
var nog Peoples Choise i Talinn. Många gillade verkligen det nya stuket på bilen än den förra versionen vilket
var kul att höra då det alltid är svårt att bygga om samma bil mer än en gång och få den bättre.
Åkte runt mycket med Zuperior Reloaded och Zliver faktiskt och körde ett Yin & Yang Tema på grund av färgerna
på bilarna vilket gick hem. Blev en hel del priser även denna säsongen. Avslutade säsongen med en gala som Greenlight Magazine
anordnade för andra året och på slutet på säsongen tog man hem deras största pris Greenlight Award som gjorde en tårögd ärligt talat på Scenen.
Deras Motivering till priset var:
"Denna person har inspirerat unga som gamla i flera år och aldrig gett upp sitt arbete att leverera nya och galna ideér. Det är alltid genomtänkt och nytänkande. Den ständigt glada bilbyggaren välkomnar alltid besökarna med ett varmt småländskt leende. Därför har Greenlight Magazine beslutat att Årets Greenlight Award skall gå till Lukas Koos" J
Zenith såldes samma år och det är bara andra bilen under alla mina år som jag sålt.Men innan försäljningen hade jag redan börjar skissa på ett James Bond Tema
på en Hyundai Genesis och i och med försäljningen kunde jag ta mina skisser och göra det till verklighet. Detta var också rätt i tiden då James Bond firade 50 år och Aston martin 100 år samma år som jag blev klar med bilen! Och INGEN annan hade lustigt nog gjort en James Bond bil innan vilket är märligt tycker jag. Efter mycket kontakt med sponsorer och även SF i sverige som är ansvatiga utgivare för filmer fick jag ett godkännande för att få bygga en bondbil på grund av att James Bond är ett så starkt varumärke så bör man kolla upp en sån här sak innan. Namnet på bilen var inte så svårt bara att ta bort K:et i KOOZ vad blir det? jo OOZ! Helt klockrent! Jag la mycket tid även på att kolla på alla james bond filmerna innan bygget och tog nästan en detalj från varje åring känner juh igen James Bond liksom. Sedan som krydda på moset tog men hem för tredje gången Peoples Choise på Elmia Custom motorshow och vi kammade även hem Jyruns val, Bästa Inredning och Bästa monter. GRAND SLAM även med denna bilen. Denna bilen håller en idag och åkte runt 3 säsonger utan att folk tröttnat på den. Sedan ett tungt pris var Best in Show i Danmark och även Best in Show på Vallåkra. inga dåliga priser men det är bara ett urval av alla man tagit hem med OOZ.
Vart mycket inbjudningar med denna bilen då ALLA vill ha den överallt så belv väldigt mycket dubbelbokad. Man kunde vara i Berlin en helg med bilen vara följd till Sundsvall i Norr
eller långt nere i söder. Finns mycket att skriva om OOZ men här är bara en enkel sammanfattning att den blev förbaskat bra helt enkelt och allt runtikring.
Efter första säsongen av OOZ så köpte man sig en vinterbil en Hyundai Tiburon som Alpine ville ha som demobil. Så denna blev inte orörd den heller men blev ett enkelt projekt
ett lagom helt enkelt. Även denna blev lite inspiration från en Aston martin så döpte den till AZ (Aston Ziburon) var tanken bakom namnet. Testade på Plasti i Dip för första
gången få ett företag vid namn ACR Racing gick in och sponsrade med detta vilket var kul! Alltid kul att lära sig nya saker för varje bil man bygger. Denna visades aldrig på Elmia
vilket var lite synd då man kunde visa folk att det inte krävs ett extrembygge för att bygga en snygg bil som ej heller kostar en förmögenhet! Men blev en del träffar och även
demodagar med denna så den syntes lite överallt! Men körde även OOZ det året så den kom lite i skymundan tyvärr.
NU VAR DET FÄRDIGBYGGT som jag sagt i flera år men Pioneer hade tjatat i flera år om att ha en riktig showbil från mig! Zerrarin & även Zliver är juh helt och hållet sponsrade av Pioneer men dom ville ha något ordentligt showbygge och slå James Bond temat var inte lätt alltså. Att slå det var omöjligt men hade ett tema i åtanke och det var Robocop Temat.
Den nya filmen kom juh 2014 och bilen premiärvisades 2015. Kontaktade Joel Kinnaman som spelar Robocop i den nya filmen faktiskt men fick tyvärr inget svar från han.
Pioneer trodde på mig så mycket att dom kontaktade Subaru i Sverige så att jag skulle FÅ en Toyota BRZ som var grundtankten från början men tyvärr så helsponsrade dom inte med en
bil men gav mig ett grymt bra pris för en 2014 års modell men om jag ska vara ärlig så ville jag inte ta mer lån faktiskt så det fick bli en bil i samlingen som skulle omvandlas och det blev Zitrix som passade bäst i temat! Så från Zitrix till en ZCOP som jag döpte den till och måste erkänna efter nu att RX8:an gjorde sin rätt till detta temat utan tvekan. Så hade Robocop den nya och gamla filmen som tema samt polistema självklart! Skissade gjorde jag i ca 1,5 år kom vi fram till då det var då Pioneer började “tjata” om en showbil från mig med deras produkter.
ZCOP premiärvisades i vanlig ordning på Elmia Custom Motorshow och avtäckningen här vart snäppet bättre än OOZ faktiskt och det var grymt mycket folk vid avtäckningen.
Även här kammade man hem Juryns val & Bästa inredning vilket inte var fy skam. Hade lagt ner ännu mer tid till montern till ZCOP än OOZ när det kommer till detaljer.
Greenlight Magazine hade följt bygget och släppte ett exklusivt reportage om ZCOP som kom ut sista dagen på Elmia vilket var Succe! Det är det numret som har haft mest läsare vilket
var extra kul. Succesäsong även här och enligt många så är detta det bästa bygget! Det var vad Pioneer tyckte iallafall och det var riktigt kul att höra från dom att man verkligen hade lyckats 🙂
Ni kan läsa mer detaljerat under varje bil under Car Projectz hur jag byggt dom samt om ni vill läsa eller se inslag/reportage, radio,tv klipp
man varit med i så hittar ni det under Media då denna historien bara är en översikt om VÄLDIGT mycket man varit medom under alla år.
Önskar er en trevlig vistelse på min sida och om ni har några
frågor så släng iväg ett mail så svarar jag så fort jag hinner..
/ Lukas Kooz